fredag den 5. august 2016

Sommerferiemelankoli

Vi kører netop nu tilbage til København, hvor en enkel sølle weekend skiller os fra hverdagen. Weekenden bliver helt sikkert ikke sølle, men jeg har det virkeli stramt med at den er eneste værn mod hverdagens opstart.

Jeg har nu gennem et par uger læst med hos mange på blogs, Facebook og rundt omkring, hvor det hyldes at hverdagen starter. Og at børnene skal starte i institutioner og man selv skal starte arbejde, hvor kaffen er varm. Jeg har det ikke sådan. Jeg har absolut ingen trang til at sende ungerne i skole. Og jeg har slet ingen trang til at komme tilbage på kontoret.

Jeg ville aller helst tilbringe min tid med min familie (og et utal af venner) som de sidste fire uger er gået. Ingen tvivl om, at jeg da synes mit arbejde er fint nok . Endda skægt og hyggeligt. Men grundlæggende er jeg på arbejde, så vi kan købe nye gummistøvler, når der er hul på de gamle, så at sige. Jeg er på arbejde, så jeg har råd til de ting vi gerne vil, når vi har fri. Og så vi har råd til også at opleve andre ting end de (i øvrigt mange skønne) gratis glæder, der findes.

Så hos mig er det med stor vemod jeg ser frem til mandag. Jeg kunne snildt blive hjemme (eller altså ikke blive hjemme hele tiden, men hjemme som modsætning til arbejde). Hygge med ungerne (når de så kom hjem fra skole, det slipper vi nok ikke for). Og få tiden til at gå i lige så høj grad som den er fløjet afsted i nu 4 uger. 

Men først er det weekend. Og udover tøjvask og den slags små hygge-projekter tror jeg der står et par Tivoliture på programmet. 

Lidt sommerhus potpourri inklusiv tur til Kronborg:













6 kommentarer:

  1. Sådan er vi heldigvis forskellige. Jeg har en stor del af min identitet bundet op i mit arbejde og er ikke ked af at skulle begynde igen. Dog kunne jeg godt have brugt lidt mere end 2 ugers ferie denne sommer. Kh Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde knap 4 uger - og kunne bruge meget mere.

      Slet
  2. Dejlige, dejlige billeder - jeg får også altid ferieblues.

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har anden dag på arbejde idag! Og lider af jordens største depression over det...

      Slet
  3. Skønne billeder!

    Når en sommer har været som denne sommer, hvor ungerne har fundet hinanden i leg og skøre påfund; hvor de selv har kunnet løse de små kurrer der måtte komme på tråden; og hvor afvekslingen mellem total afslapning, ud-af-huset-ferie og praktiske gøremål i hjemmet har fundet sin rette balance - så synes jeg også at det er ualmindelig hårdt at skulle tilbage til hverdagen og arbejdet igen.
    Men sidste sommer var jeg enormt taknemmelig da hverdagen startede. Jeg husker de fire ugers sommerferie der som værende én lang konfliktmægling mellem børnene; alt for meget program på i den ene ende af ferien og alt for lidt i den anden ende; og så REGNEDE det. Hele tiden! H-E-L-E T-I-D-E-N!
    Det er formentlig ikke hele sandheden om sidste sommer, men det er det, jeg husker fra den, så jeg er ovenud taknemmelig for den sommer, vi har haft i år, og det gør det lettere at bære, at hverdagen nu igen er kommet væltende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg så godt sætte mig ind i - men når alt spiller, som det altså gør for os nu, så er det LIVET at holde ferie med famílien. Og det gør nærmest fysisk ondt at være adskildt lige nu.

      Slet