onsdag den 18. maj 2016

Vores Danmark – der er så meget vi skal passe på



Nu har jeg I flere uger dagligt cyklet forbi indtil flere busskure og andre udendørs reklamestandere med billedet af en flok skønne mennesker, der kigger på en. Og så lige en, tydeligvis meget fotoshoppet, hund. Billedet er ledsaget af catch-phrasen ’Vores Danmark – der er så meget vi skal passe på’.


Og det har den eddermanme ret i. Der er godt nok noget vi skal passe på – nogle af de vigtigste ting, som vi skal være på vagt overfor og passe på er snæversynethed og fremmed-fjenskhed. I en rigtig god kombination med manglende frisind og tolerance. Man kan jo godt mene, at jeg udviser manglende tolerance med mit udfald her, og det er så en mening man er velkommen til at ytre. Jeg tillader mig dog for det første at være uenig. Og for det andet at have min holdning, som jeg mener vi alle skal have lov til at have det. Også DF. Og jeg er helt sikker på de skønne mennesker på billedet er en flok dejlige mennesker. Og de er også danske. Ligesom dem, der ikke ser sådan ud er. Billedet præsenterer et billede af en meget homogent Danmark – men selv med flere brune øjne og grønt strithår (ja, sådan kan man også se ud med danske blå øjne – er det bedre/værre?) mener jeg stadig, at vi skal være bevidste om, at vores land (vores fælles land) stadig er vældigt homogent og et skønt sted at være.


Og så sker der jo det skønne efter sådan en gang busreklame, at der kommer en modreaktion. Hvilket jeg også ser som noget vældig positivt – vi tillader faktisk uenighed i vores fælles land. Og vi det er tilladt at se ud på mange måder. Billedet, der pt pryder gadebilledet ligner, for mig at se, en mellemstor midt-jysk provins by. Og det er da en del af Danmark. Ja. Og de mange alternative udgaver af billedet ligner alle mulige andre steder i Danmark. Som også er en del af Danmark. Vi er alle en del af Danmark. Og vi skal alle sammen passe på vores land og vores værdier. Og jeg mener at nogle af de værdier er frisind, medmenneskelighed, åbenhed og tolerance.


Som Natasja så smukt og rigtigt skrev; ”Gi' mig mit land tilbage, ligesom i de gamle dage. Gi' mig frisindet igen, der lurer under byens tage. Gi' mig København igen, min farverige gamle ven.”



Ey danmark, hvad sker der for dig?
Jeg savner dig, jeg vil ha' dig tilbage,
ligesom i de gamle dage hvor en spade var en s.. YO!
Jeg vil ha dig tilbage,
ligesom i de gamle dage hvor en fri fugl var fri,
og hvor man mente hvad man sagde.


Ey Danmark, jeg savner dig.
Jeg freaking fucking savner dig.
Du skræmmer mig,
jeg vil ha' dig tilbage, for jeg græmmer mig.


Jeg kan se det ske, det ak det ve.
Det Satan og han lægger kræfterne i,
Det nat over dag.
Det bæ over ble.
Det død over liv. Det træl over fri


Det kød på kniv. Det råb, det skrig.
Det ligner en krig, og det spild af politi.
Det dødelig giftigt, min urtete,
Og det noget de kan li i det danske parti,
Helt fucked up på sne.
Woow, sagde jeg det?


Meget skal man høre, Gud bevare mit humør.
Så ta' lidt luft. Kom til fornuft, og prøv at fat det.
At Staden den var fin, og de vil aldrig ku' erstat den.
Hele folket blev til grin fra den dag da de besat den.
Nu det værre end det vilde vest, det ku' vi ha' fortalt dem.


Så gir de ungdomshuset væk til en fanatisk sæk,
med et kors i røven, hvor er det frækt.
Gi' mig mit land tilbage, ligesom i de gamle dage.
Gi' mig frisindet igen, der lurer under byens tage.
Gi' mig København igen, min farverige gamle ven.
Gi' mig ungeren igen. Vi vil ha' ungeren igen!


Fjern heroin fra Istedgade og lad Staden være staden.
Hvis du stammer garnet, yo, så ber du om ballade.


Det snak, det snik. Det top retorik.
Det ikk' politik. Det pis og polemik.
Her kører det fedt, så vi keder os lidt.
Vi har indsigt, hvad med et U-lands kick.
Yo, flåden er slidt, børn er fallit
Tro mig i Danmark der var vi det fint.
Så ufatteligt godt at det er vores pligt,
At gøre noget godt, der hvor det skidt
Verden er vor fremtid men vi fatter det ikk'.
Vi har for travlt med at forpurre vores egen butik.


Så gi' mig mit Danmark tilbage, ligesom i de gamle dage.
Gi' mig frisindet igen, der lurer under byens tage.
Gi' mig København igen, min farverige gamle ven.
Gi' mig ungeren igen. Vi vil ha ungeren igen!


Fjern heroin fra Istedgade og lad Staden være staden.
Hvis du strammer garnet, yo, så ber du om ballade.


En helt unik energi. Men se økonomi er ganske fri for empati, har ingen pli.
Ekshippier, skabsrygere der vælger at tie.
Kom nu i gang I har vidst noget I skal sige.
Rødvin og piller, hele fucking landet chiller, ungdommen blir vildere.


Flere og flere sniffer sniffer kokain fra Cap Horn til Berlin.
Yo, et junkfrit røgmarked er en rimelig sjælden ting.
Men vi havde et.


Meget skal man høre, Gud bevare mit humør.
Tror de selv at de kan lægge byen tør?
Se toppen fatter ikk' en dør af hvad de gør.
Sådan vil det være, sådan har det altid været før.
Det sprog vi taler hedder kroner og ører.
Og en grådig mand har aldrig været svær at forføre.
Se grådighed går hånd i hånd med magt.
Og større vil ha' større, mere vil ha' mere.
Staten er jo helt op og køre.
Ta' lidt luft. Kom det fornuft og prøv at fat det.
At Danmark har det fint, og USA ka' ikk' erstat det.


Gi' mig ungeren igen, vi vil ha ungeren igen.
Gi' mig København igen, min farverige gamle ven.
Gi' mig frisindet igen, vi vil ha' frisindet igen.
Gi' mig Danmark tilbage ligesom i de gamle dage.
Få lidt styr på Istedgade og lad Staden være staden.
Hvis du strammer garnet, yo, så kvæler du jo barnet.


Jeg savner dig jeg vil ha' dig tilbage


Ligesom i de gamle dage hvor en spade var en s.. yo!
Jeg vil ha dig tilbage ligesom i de gamle dage,
Hvor en fri fugl var fri og hvor man mente hvad man sagde.
Ey, gi' mig mit Rabalderstræde og få styr på Istedgade..
Arh, kom nu for fanden!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar