torsdag den 18. august 2016

En gammel drøm


Jeg læste den anden dag i et dameblad om en kvinde, der bare havde lavet et totalt kursskifte i sit liv – i hvert fald sådan rent professionelt. Det er så vildt og fedt når dette rent faktisk lader sig gøre for nogle – og nej, jeg mener faktisk ikke at vi (bare) alle kan gøre det. Smide alt hvad der er for at løbe i en ny retning. Men det er super inspirerende, når der ind imellem er nogle, der gør det.

Jeg har i mange år tænkt, at jeg ville ønske jeg havde taget en anden uddannelse – at jeg var blevet bibliotekar. Jeg ved ikke rigtig om det havde ændret så meget - græsset e– jo ofte grønne og hvor meget af skæbnen er på en eller anden måde forudbestemt. Det er vildt at tænke på. Jeg startede jo oprindeligt med mit medicinstudie – og jeg har virkelig ikke den fjerneste anelse om hvor jeg ville være i dag, hvis jeg var blevet på den sti.

Jeg er glad for at jeg valgte en anden sti – for jeg er glad for mit liv. Virkelig glad. Men lad os nu lege med tanken om, at jeg kunne gøre det om. Så ville jeg i dag arbejde på et bibliotek. Jeg knus-elsker bøger. Jeg elsker at gå rundt blandt bøger, indsnuse stemningen. Og jeg ville elske en hverdag, der bestod af lige dele rådgivning, når folk kommer ind og leder efter en god bog. Og lige dele opsætning og faglig fordybelse i bøger. Og en del pleje af lokallivet. Mit lokale bibliotek er fyldt med forfatter-aftner, tumlinge-bog-dage, bogklubber og andet (lokal-)kulturliv. Jeg ville så meget ønske, at det var mit arbejde.

Nu har jeg så bare startet min egen bogklub. Det er fedt – men hvis jeg kunne gøre som dem i ugebladene (og altså ikke skulle bekymre mig om så kedelige og praktiske detaljer som husleje og lign) ville jeg prøve. Hvordan den vej kunne blive min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar