lørdag den 6. februar 2016

Anbefaling til en film-perle

Jeg har lige set en film. Jeg havde faktisk overraskende få forventninger. Filmen er nomineret til 3 oscars, men jeg synes umiddelbart beskrivelsen lød lige vel snæver og kunstnerisk.

Boy, was I wrong. Brooklyn er alle de oscars værd, den er nomineret til - og flere endnu, synes jeg altså. Jeg skiftevis grinte, græd og svævede på lykkeskyer over at JA - livet er skønt - og faldt helt ned i kulkælderen over hvordan livet og tilfældigheder kan ødelægge så meget.

Filmen handler om en ung kvinde, Eilis, der lægger sit liv i Irland bag sig i starten af 1950'erne for at bosætte sig i New York - nærmere bestemt Brooklyn. Hun er en stille pige, men man holder så usigeligt af hende undervejs i filmen. Hun er meget korrekt og virkelig sød - og sjovt nok bliver det bare aldrig for meget eller utroværdigt (som den slags karakterer, nogle gange bliver). Man øsnker bare alt det bedste for hende. Og hun blomster også op specielt efter mødet med Tony. Tony er en ung italiensk-amerikansk fyr, og han er så fantastisk. Hun indhentes dog af sin fortid i Irland - og det er her filmen virkelig bliver interessant, og man som seer oplever hele følelses-registeret. Hun bliver sat over et umenneskeligt valg og dilemma, da hun skal vælge mellem de to lande og de liv, der eksisterer i hvert land. Begge valg har store konsekvenser og der er ikke en let vej.

Den er fantastisk og har premiere den 11.2. 2016. Go see!!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar