tirsdag den 29. marts 2016

Vores påskeferie i 2016 bliver svær at slå :-)

Så har det været ferie. Og en helt skøn en af dem. Vi har i den grad fået set vores familie og vores venner. Vi har i den grad lavet lige hvad vi lystede og vi har i den grad nydt hinanden, friheden og lejlighedsvist vejret.

Efter mormors fødselsdagsweekend og biograf-dagen var det jo blevet tirsdag, hvor det stadig kun var pigerne og jeg, der havde ferie. Vi brugte dagen lidt forskelligt alt efter hvem i hustanden man var. Margrethe brugte dagen hos en veninde, hvor de havde en fest sammen. Og imens havde Caroline og jeg lidt (sjælden) alene-tid. Og det var skønt. Vi vandrede af sted uden specielle planer og endte med at nyde udsigten over smukke København fra Vor Frelser kirke – den med vindeltrappen helt oppe på tårnet. Jeg har, må jeg indrømme, aldrig været der. Og det var fantastisk. Derefter indtog vi et festmåltid på Wilders på Christianshavn inden vi brugte resten af dagen på alt muligt andet. Så var ferien ligesom slået an.

Pigerne på Joe and the Juice

Udsigten fra Vor Frelser - smukke København

Min udsigt på Cafe Wilders
Dagen efter havde pigerne og jeg aftale med en af mine gode veninder og hendes unger – en aftale om at mødes i Nyhavn. Og se noget af København. Det er jo vældig bredt og det endte også bredest muligt. Vi så faktisk lidt det hele fra den kanalrundfart vi tog. Solen skinnede og det var ikke for koldt – så er foråret ligesom rigtig i gang, når man kan se København fra vandet. Jeg elsker kanalrundfart. Herefter brugte vi resten af dagen på Absalons ruiner under Christiansborg. Det var fedt og skide spændende – både for børn og voksne.
Margrethe i modlys og skeptisk tilstand - kanalrundfart

Caroline på kanalrundtfart

Hygge efter besøg i ruinerne - vi venter på pandekager :-).

Torsdag oprandt dagen hvor hele familien havde fri sammen. Og vi tog på nationalmuseet og så udstillingen om ’De hvide busser’. Den var vandvittig god og spændende – og hvis det ikek var fordi den lukkede dagen efter påske, altså i dag, ville jeg anbefale alle at se den. Virkelig spændende. Og bagefter insisterede skolebørnene på at se en hel kæmpe udstilling omkring stenalder-jernalder og alle de fund fra den tid. Fedt at de gad J. Det var jo den første ’rigtige’ dag i påsken, så vi fejrede med at lave lammekølle og flødekartofler til aften.

Fredag tog mindstemusen med en veninde på Bakken og så et eller andet kæmpe MGP-show. Som vist havde været en stor succes. Den resterende del af familien mødtes med nogle af vores bedste venner på SMK til udstilling og hygge. Og toppede med legeplads og kage senere. Aftenen gik hos de selvsamme venner til lækker middag, drinks, slik og x-faktor. Lige indtil alle ungerne sov på gulvet foran tv’et. Det er de bedste mennesker og Pernille fik sin søn dagen efter jeg fik Margrethe på riget – og inden da havde vi gået til APA fødselsforberedelse sammen. Så man kan sige at vi er vokset op med forældreopgaven sammen.

Og så var det weekend – og vi tog på Fyn-rundfart. Min far er flyttet til en dejlig lejlighed på gå-gaden i Kerteminde. Og der brugte vi hele lørdagen. Jeg husker en stor del af min ungdoms somre på nord-stranden i Kerteminde. Og nu var jeg der så – i skøn sol. Men badevejr, det var det sgutte. Men det var en rigtig dejlig dag med min far og hans kone. Vi havde indlogeret os på Tornø hotel, som ligger 200 meter fra min fars lejlighed og med udsigt udover havet. Og vores værelse havde den lækreste udsigt hvos vi alle fra hver vores dyne kunne se udover vandet. Søndag kørte vi så mod midtfyn, hvor min veninde fra gymnasietiden bor med mand og to børn. Børnene er helt jævnaldrende med mine og Anja har jeg jo dælme kendt i 22 år nu (what…. Jeg er jo ikke mere end 20)… Anja er min ældste veninde (ikke ældst, men længst tilbage) og vi har fulgt hinanden liv altid. Liv som er fuldstændig fundamentalt forskellige trods nogle ydre ligheder (såsom de ovennævnte børn). Men det er bare som at komme hjem, når vi er på besøg hos dem. Og så er hun, uden sammenligning – efter min mormor ikke er mere, den ultimativt bedste kok jeg kender. Så vi spiste. Og spiste. Og spiste. Og det gjorde vi så indtil sen aften. Ind imellem nåede vi en æggejagt i haven, en gåtur i skoven og en masse snak). Fedt!
Roadtrip til Fyn

Kerteminde i sol

Mandag, som var i går, var så sidste dag på ferien. Og den fejrede vi med at nyde solen. Og ellers ikke lave en disse – jo altså. Vi fik gået tur om søerne og plantet en masse blomster i vores krukker udenfor køkkenet. Og så fik vi spist lækker lækker middag på Kjøbenhavn. Min svigermor inviterede, da hun altid spiser der flere gange, når hun er hjemme fra USA. Nok fordi deres lejlighed deler indtil flere mure og en port med restauranten. Og så laver de dælme god mad!
Venter på maden

Nu er det hverdag. Jeg skal nok synes om den. Bare ikke i dag.  I dag vil jeg nyde ferieminderne lidt endnu. Og glæde mig helt vildt meget til næste gang, der kommer flere end en fridag på programmet.