tirsdag den 5. januar 2016

Status efter hverdagens indtog

Den første uge efter en lang og god ferie er altid sådan lidt hård at komme igennem, synes jeg. Jeg kan godt lide hverdagen – men jeg joiner bestemt ikke koret om at det bare er fedt at familien igen skal undvære hinanden igen hele dagen. Jeg har det så dejligt når vi alle er under samme tag – eller i hvert fald nogenlunde på samme spot. Det betyder jo ikke, at vi sidder lårene af hinanden hele tiden, men jeg elsker at mine unger og Steffen er der – lige i nærheden, så jeg kan høre dem pusle rundt.

Nå, men vi har formået at starte året under de nye faner – med fokus på fordybelse og langsomhed. Jeg har en nogenlunde slow opstart på arbejde, og i går aftes var der tid til at Steffen og Caroline lavede mad sammen. Og det var tydeligt, at det var hyggelig. Der var desuden tid til, at vi alle kunne sidde sammen og sludre om dagen og om de kommende ferier (ja, vi er sådan nogle der straks går i gang med at planlægge næste ferie, når vi afslutter en – faktisk nogen gange undervejs i ferien også). Der var tid til grin og pjat og en langsom aften med højtlæsning og derefter to voksne, der alligevel næsten faldt i søvn foran tv. Men det der ferieplanlægning tager også hårdt – der er så mange muligheder og så mange valg ;-).
I dag mødte jeg virkelig tidligt på arbejde. Vi var alligevel oppe og resten af familien sad i køkkenet og spiste ostemadder da jeg kørte. Det så simpelthen så hyggeligt ud, men tidlig exit er en god pris for at kunne hente begge tøser ultra-tidligt i dag. Så vi kan fortsætte den langsomme opstart. Og have lidt af eftermiddagen sammen – om end nok ikke meget af den i dagslys.

Der her med at vi har tid til at tænke, grine, snakke og være tavse – det er virkelig dejligt. Jeg håber så meget, at vi i familien kan fastholde elementer af dette. Også når ’den virkelige’ hverdag banker på. Tror meget på at det, i hvert fald delvist, er en ’state of mind’ – og det er værd at fastholde den følelse og den stemning, også når der egentlig er for meget at lave. Og for meget vasketøj, madlavning og lignende. Nu vil jeg i hvert fald nyde, at vi lige nu oplever  den dejlige stemning – det kommer jo ikke dårligt igen.


2 kommentarer:

  1. Jeg holder stadig fast i følelsen af ferie og snegletempo! Også selv om væggeuret er slået til igen, og det er alarmerende koldt uden for!..... Brrrr.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Også her. Og idag arbejder jeg hjemme - hvilket giver sådan en fantastisk følelse af ro. Ingen afbrydelser og en dag med kun mot efet selskab :-).

      Slet