fredag den 2. september 2016

#septemberbøger (2)


  1. Din favoritbog som er blevet filmatiseret: Jeg er, som mange andre, ret vild med bøgerne om afdeling Q af Jussi Adler-Olsen. Men jeg er usandsynlig lidt vild med filmatiseringerne. Nogle af dem fungerer bedre end andre, men gennemgående synes jeg faktisk at Carl Mørck er forkert castet. Jeg synes Nicolai Lie Kaas er helt fantastisk dygtig. Men jeg synes bare ikke han passer til mit billede af Carl Mørck – ikke det mindste. Og Rosa er jeg heller ikke helt med på – det er bedre, bevares, men generelt synes jeg castingen er helt forfejlet. Men som jeg har forstået er det skifter filmatiseringen også hænder fremover og går fra Zentropa til Nordisk Film. Det bliver spændende at se, hvad det kommer til at betyde for besætningen.
  2. En bog som gør dig glad: Det gør de fleste bøger. Også de sørgelige.
  3. En bookface: Say what? Jeg tror ikke jeg forstår det. Jeg er klar over listen er til instagram og ikke til sådan en blog-smøre. Men jeg ved stadig ikke hvad en ’bookface’ er.
  4. Din favorittitel på en bog: Jeg tænker sjældent så meget over titlerne. Men ’Et ensomt menneskes bibel’  af Gao Xingjian synes jeg er en smuk titel. Og en smuk bog også.
  5. En bog, der får dig til at græde: Ja, det har jeg jo svaret på i nummer 14 fra i går.
  6. Den mærkeligste titel på en bod: Det ved jeg simpelthen ikke.
  7. En bog du glæder dig til at læse: Ja, jeg glæder mig jo rigtig meget til at læse Jonathan Safran Foers nye bog ’Her er jeg’. Og så har jeg aldrig fået læst Jonathan Franzens Frihed. Jeg elskede jo Korrektioner, så jeg har store forventninger til den og den ligger klar på min mentale liste.
  8. Den bog der har overrasket dig mest: Jeg har intet bud - den må jeg vende tilbage til, hvis jeg kommer på noget.
  9. En bog du ønsker dig: Jeg ønsker mig alle mulige bøger. Og vi har en hel væg i stuen proppet med bøger. Hvilket betyder at jeg faktisk ganske ofte bruger biblioteket (som jeg har skrevet om her), da det ellers ville være alt for voldsomt dyrt.
  10. En bog du ville ønske var en film: Nu gentager jeg simpelthen mig selv, kan jeg mærke. Men Korrektioner ville egne sig til at blive sådan en rigtig storfilm i Meryl Streep-format.
  11. Din ynglingsforside: Det ved jeg virkelig ikke – og mange bøger har jo forskellige forsider alt efter udgave. Men jeg synes forsiden på ’Tror vi på Gud, mor?’ af Pernille Glavind Olson er virkelig virkelig fin. Og så er det samtidig en bog jeg virkelig ser frem til at læse (var det ikke et spørgsmål tidligere…).
  12. En grøn bog: Min version af Jonas Jonassons 'Analfabeten, der kunne regne'. Eller er den muligvis tyrkis i det, men det er vel også lidt grønt. Fun fact - C kalder forøvrigt tyrkis for kurtis - den eneste talefejl hun stadig ind imellem har. I går var der vist også noget med en blå bog - og en af de gode blå bøger jeg har læst er Morten Ramslands 'Hundehoved', som er en skæn form for slægtsroman.
  13. Din bogreol:
    Kunsten på toppen vidner om, at vi, og vores hjem, bærer ret meget præg af børnefamilie. Ingen kan her se præcis hvor meget LEGO, der står under flygelet.
  14. Dit yndlingscitat: Jeg har faktisk mange – og jeg kan sjældent huske dem alle sammen. Men ’I could conquer the world with one hand, as long as you hold the other’ er et skønt og sandt billede på kærligheden. Så har jeg også tit følgende in mente:
    ‘Det er helt umuligt’ sagde Tvivlen
    ’Det er alt for farligt’ sagde Frygten
    ’Det er også unødvendigt’ sagde Fornuften
    ’Men du skal gøre det alligevel’ hviskede Hjertet
     
    Desuden er der følgende udtryk, som jeg synes er ret fint:  ’Indtryk er Aftryk af Udtryk
     
    Og Voltaire har helt ret i følgende ’I do not agree with what you have to say, but I’ll defend to the death your right to say it.’
     
    Og så prøver jeg at leve efter denne:

  15. En bog som fik dig til at grine: Jeg griner ganske ofte af bøger – ikke højlydt, men indvendigt en del. For eksempel grinte jeg ret meget da jeg læste Den hundredårige der kravlede ud ad vinduet og forsvandt af Jonas Jonasson. Dog griner jeg jævnligt af mine børns højtlæsningsbøger – specielt da de var mindre læste vi en masse Jakob Martin Strid. Og det er altså en fest.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar